ANBI status aanvragen

Als u wilt dat uw bestaande stichting een ANBI status krijgt, kunt u die aanvragen. Een ANBI is een Algemeen Nut Beogende Instelling en dient zicht voor minstens 90% in te zetten voor het algemeen nut. Dit kan bijvoorbeeld zijn: een kerk, een goed doel of een wetenschappelijke of culturele instelling.

Heeft u nog geen stichting en zou u graag een ANBI stichting willen oprichten? Ook dat is mogelijk bij Stichtingoprichten.nl!

ANBI stichting oprichten

Hoe vraag ik een ANBI status aan?

Als u al een stichting heeft, vraagt u een ANBI status aan via de Belastingdienst. Om een ANBI status te krijgen, moet u voldoen aan een aantal voorwaarden.

Voorwaarden ANBI aanvragen

Enkele voorwaarden hiervan zijn:

• De stichting moet zich voor minstens 90% inzetten voor het algemeen nut.
  • De stichting heeft geen winstoogmerk met de activiteiten die het algemeen nut dienen.
  • Geen enkel natuurlijk persoon of rechtspersoon mag over het vermogen beschikken alsof het zijn of haar eigen vermogen is.
  • De stichting mag niet meer vermogen hebben dan nodig is voor het werk van de stichting.
  • De beleidsbepalers van de stichting mogen als beloning alleen onkostenvergoeding of minimale vacatiegelden ontvangen.
  • Geld dat overblijft na opheffing van de stichting wordt besteed aan een andere ANBI instelling met een soortgelijk doel.

Wilt u weten of uw stichting voldoet aan alle voorwaarden? Neem dan contact met ons op via 0320 247 394.

Wat is een ANBI status?

Als een stichting een ANBI status heeft, betekent dit dat hij zich voor minstens 90% inzet voor het algemeen nut. Met deze status, mag de stichting een logo van zichzelf op de website plaatsen. Dit is aantrekkelijk voor donateurs; zij zien dan namelijk gelijk dat hun gift aftrekbaar is van de belasting. Naast deze standaard versie is er een status voor een culturele ANBI stichting. Hierbij is het van belang dat de betreffende stichting minstens 90% actief is op cultureel gebied.

Voordelen van het aanvragen van een ANBI aanwijzing

Het hebben van een ANBI stichting brengt een paar voordelen met zich mee, namelijk:

• Een ANBI stichting betaalt geen schenk- en erfbelasting.
  • Donateurs mogen hun giften aftrekken voor inkomsten- of vennootschapsbelasting.
  • Bij een schenking uit algemeen belang betaalt de ontvanger geen schenkbelasting.
  • Stichtingen met een ANBI status komen in aanmerking voor een teruggave van (een deel van) de energiebelasting.

Heeft u nog geen stichting?

Heeft u nog geen stichting, maar wilt u wel graag een ANBI oprichten? Stichtingoprichten.nl helpt u hierbij. Voor slechts € 725,- richten we een ANBI stichting voor u op. Deze prijs is exclusief BTW en verschotten (zoals bv. KvK-kosten). De oprichting gebeurt in 3 stappen:

• Het aanmelden van de stichting
  • Het ondertekenen van de conceptakte van oprichting
  • De oprichting van de ANBI stichting

Wilt u meer weten over het oprichten van een ANBI stichting? U leest er meer over op onze pagina ANBI stichting oprichten.

Contact opnemen met Stichtingoprichten.nl

Als u meer informatie wilt over het aanvragen van een ANBI status, neemt u contact met ons op via 0320 247 394 of door onderstaand contactformulier in te vullen.