Voordelen stichting

Een stichting oprichten heeft diverse voordelen ten opzichte van andere rechtsvormen. Voorbeelden hiervan zijn de beperkte aansprakelijkheid van het bestuur en de fiscale voordelen van bepaalde stichtingsvormen.

Heeft u vragen of wilt u meer informatie over een van de voordelen? Neem dan contact met ons op door te bellen naar 0320 – 247 394 of door een e-mail te sturen naar info@stichtingoprichten.nl.

0320 247 394 info@stichtingoprichten.nl

Beperkte aansprakelijkheid

Een stichting is een rechtsvorm die zelf de rechten en verplichtingen draagt, waardoor het bestuur privé beperkt aansprakelijk is. Een stichting oprichten geeft dus zekerheid dat de privé-eigendommen van de oprichter beschermd zijn voor eventuele schulden bij een faillissement.

Flexibel

Stichtingen zijn een zeer flexibele rechtsvorm, omdat vrijwel alle activiteiten en werkzaamheden er in onder te brengen zijn. Een stichting oprichten hoeft niet alleen met een sociaal of ideëel doel, maar kan ook met een zakelijk of commercieel doel.

Eenvoudige structuur

De eenvoudige structuur van stichtingen is uitermate geschikt voor lokale en regionale verenigingen of voor de organisatie van een evenement. Door het sociale of ideële ondernemingsdoel is er geen winstuitkering aan aandeelhouders of leden. Van externe invloeden en druk op bestuurders is daarom doorgaans geen sprake.

Daarnaast is er geen gebruikelijk loonregeling bij stichtingen, waardoor het bestuur geen reden heeft om hun salaris laag te houden voor een lager belastingtarief. Ondanks het verbod op winstuitkering mogen bestuurders wel gewoon salaris uitgekeerd krijgen, maar over het algemeen gebeurt dat niet omdat het bestuur uit vrijwilligers bestaat.

Overige voordelen

Een stichting oprichten is heel eenvoudig:

• Oprichting kan door één of meerdere personen;
  • Er geldt geen minimale kapitaaleis voor oprichting;
  • Personeel in dienst nemen is mogelijk.

Fiscale voordelen

Stichtingen zijn op te richten in vele vormen, waaronder de SBBI stichting en de ANBI stichting. Deze stichtingsvormen hebben naast bovenstaande voordelen ook fiscale voordelen:

SBBI stichting

SBBI stichtingen dragen geen schenk- en erfbelasting af, kunnen (een deel van) de energiebelasting terugkrijgen en donateurs mogen giften aftrekken van de inkomsten- of vennootschapsbelasting.

SBBI stichting

ANBI stichting

ANBI stichtingen hebben ook geen verplichting tot het afdragen van belasting over schenkingen en erfenissen en hoeven geen btw over ontvangen giften te betalen.

ANBI stichting

Het is afhankelijk van de ondernemingsactiviteiten of en hoeveel belasting een stichting moet afdragen. Neem contact op met onze fiscaal adviseur om te weten of uw stichting kan profiteren van de fiscale voordelen.

Voordelen ten opzichte van een vereniging

Het voordeel van stichtingen ten opzichte van verenigingen is dat er geen leden aangesloten zijn. Dat geeft het bestuur van een stichting meer vrijheid in het beleid. Ze kiezen zelf voor bepaalde ondernemingsactiviteiten en werkzaamheden. In een vereniging is meer controle en bureaucratie, doordat er verantwoording afgelegd moet worden over de activiteiten tijdens de algemene ledenvergadering. Daarentegen mag een vereniging wel winst maken en fondsen oprichten ten behoeve van het ondernemingsdoel.

Vereniging oprichten

Subsidies

Een stichtingsvorm is in veel gevallen vereist om aanspraak te maken op subsidies. Voor stichtingen met een maatschappelijk of ideëel doel zijn er subsidies in diverse categorieën mogelijk, zoals voor:

• Cultuur
  • Jongeren
  • Ouderen
  • Milieu
  • Maatschappij
  • Ontwikkelingssamenwerking
  • Provinciaal en gemeentelijk

Direct uw stichting oprichten

Wilt u ook profiteren van de voordelen die stichtingen bieden? Richt dan heel eenvoudig online uw stichting op via onderstaande button. U vraagt de oprichting binnen 10 minuten aan. Na uw aanvraag heeft u de conceptakte doorgaans al binnen 10 werkdagen in huis.

Stichting oprichten

Meer informatie over de voordelen

Heeft u vragen over de voordelen of wilt u meer informatie tijdens een vrijblijvend adviesgesprek? Neem dan contact op via telefoonnummer 0320 – 247 394 of via het e-mailadres info@stichtingoprichten.nl.

0320 247 394 info@stichtingoprichten.nl