Een stichting oprichten in 5 stappen

Het oprichten van een stichting is voor veel mensen een verwarrend proces. Er komen ook verschillende processen en regels bij kijken. In vijf eenvoudige stappen loodsen wij u door dit traject. Volg dit stappenplan en u weet zeker dat u niets over het hoofd ziet bij het oprichten van uw stichting.

Stap 1 bepaal de naam

Een stichting moet beschikken over een unieke naam. Bij de keuze voor een naam dient u er ook voor te zorgen dat het niet te veel lijkt op een bestaande stichting of een bestaand bedrijf. U kunt in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel opzoeken of de naam al in gebruik is.

Stap 2 bepaal de doelstelling

De doelstellingen van een stichting worden bepaald in de statuten. Hiermee geeft u aan wat het doel van de stichting is. Het is belangrijk dat uw doelen concreet zijn en uw stichting tegelijkertijd niet teveel beperken. Een stichting mag namelijk geen activiteiten uitvoeren die buiten de statutaire doelstellingen vallen. Wanneer u in de doelstelling bijvoorbeeld opneemt dat de stichting zich richt op de provincie Zeeland mag u geen activiteiten ondernemen in Overijssel. Denk dus goed na over de statutaire doelstellingen van de stichting. Meer informatie wat een stichting is.

Stap 3 zorg voor de nodige middelen

Een stichting heeft geld nodig. Bij de oprichting van de stichting moet u bedenken hoe deze aan geld komt. Vaak betekent dit dat u op zoek moet naar donateurs of subsidie. Schrijf op hoe de stichting aan geld komt. Bedenk hierbij wel dat een stichting geen winst mag maken, alle verdiende gelden moeten dus geïnvesteerd worden in de stichting.

Stap 4 ga na of de stichting ANBI of SBBI status nodig heeft

Een ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling) stichting moet zich voor minimaal 90% inzetten voor het algemeen nut. U kunt hierbij denken aan een kerk of een culturele instelling. Met ANBI status profiteert u van diverse voordelen. U hoeft bijvoorbeeld geen erf- en schenkbelasting te betalen.

Een SBBI (Sociaal Belang Behartigende Instelling) stichting moet het sociale belang dienen. U kunt bijvoorbeeld geld inzamelen voor een personeelsvereniging of een zangkoor met een SBBI stichting. Ook profiteert u met een SBBI stichting van enkele voordelen. Een dergelijke stichting betaalt bijvoorbeeld geen btw over ontvangen bedragen.

Stap 5 richt uw stichting online op

U kunt overgaan tot oprichting wanneer u de bovenstaande stappen helder heeft. De aanvraag voor de oprichting van een stichting kunt u eenvoudig doen via ons online formulier. Na het verzenden van het aanmeldformulier gaan wij voor u aan de slag. U heeft dan binnen tien werkdagen een conceptakte voor uw nieuwe stichting.

Heeft u vragen over bovenstaande stappen of over het oprichten van een stichting of vereniging in het algemeen? Neem dan contact met ons op.