Wat is een ANBI?

Stichtingen worden onderverdeeld in diverse soorten. Een van de soorten stichtingen is de ANBI. Om een zo duidelijk beeld te creëren wat een ANBI is, vertellen we u er graag meer over.

Snel naar:

Algemeen Nut Beogende Instelling

ANBI staat voor Algemeen Nut Beogende Instelling. Een stichting met een ANBI-status zet zich voor minstens 90% in voor het algemeen belang. De resultaten van de werkzaamheden die de ANBI uitvoert, zijn nuttig voor de gehele samenleving. Instellingen die hieronder vallen, zijn bijvoorbeeld:

• een kerk
  • een goed doel
  • een wetenschappelijke instelling
  • een culturele instelling

Een ANBI status

Wanneer u uw stichting als ANBI wil laten inschrijven, moet u een ANBI-status aanvragen. Hiervoor dient u een aanvraag in bij de Belastingdienst. Om een ANBI-status te ontvangen voor uw stichting, is het van belang dat u voldoet aan de verschillende voorwaarden die zijn opgesteld.

Een ANBI stichting mag deze status vermelden op de website, wat eventuele donateurs kan overtuigen om geld te doneren.

Donateurs

Wanneer een particulier of een vennootschap doneert aan een ANBI, mogen zij hun giften aftrekken van hun inkomsten- of vennootschapsbelasting. Het is daardoor aantrekkelijker om te doneren aan een stichting met een ANBI-status.

Wat zijn de voorwaarden bij de oprichting van een ANBI?

Om in aanmerking te komen voor de ANBI-status, moet uw stichting voldoen aan een aantal voorwaarden.

• Uw stichting moet zich voor minstens 90% richten op het algemeen nut.
  • Er mag geen winstoogmerk zijn.
  • De stichting en de betrokkenen moeten voldoen aan de integriteitseisen.
  • Geen enkele bestuurder, betrokkene of rechtspersoon mag beschikken over het volledige vermogen alsof het zijn eigendom is.
  • De stichting mag niet over meer vermogen beschikken dan nodig is voor het behalen van de doelen.
  • Beleidsbepalers mogen slechts een onkostenvergoeding of minimale vacatiegelden ontvangen, geen overige beloningen.
  • Uw stichting beschikt over een actueel beleidsplan.
  • Wanneer u uw stichting opheft, moet u het overgebleven geld uitbesteden aan een andere ANBI of een instelling in het buitenland die zich ook voor minstens 90% inzet voor het algemeen nut.
  • De stichting moet voldoen aan diverse administratieve verplichtingen.
  • Op uw eigen website of een gemeenschappelijke website bent u verplicht om specifieke gegevens te publiceren. Dit heet de publicatieplicht.

Culturele ANBI

Naast de standaard ANBI is het mogelijk om een culturele ANBI-status aan te vragen. De stichting die deze status krijgt, is een culturele instelling, zoals een theater, bibliotheek, festival en architectuurcentrum. Zij moeten zich net als de standaard stichting voor minstens 90% inzetten een belang, in dit geval op een cultureel gebied.

Gift aftrekken

Bij een culturele ANBI is het zelfs nog aantrekkelijker om donateur te worden, aangezien particulieren de gift mogen vermenigvuldigen met 1,25 en dit als gift aftrekken bij hun aangifte inkomstenbelasting.

Voor ondernemingen onder de vennootschapsbelasting geldt dat zij hun gift mogen vermenigvuldigen met 1,5 en dit mogen aftrekken bij hun aangifte vennootschapsbelasting.

Voordelen ANBI

Er zijn diverse voordelen die meespelen wanneer u de keuze maakt of u kiest voor een ANBI of een andere soort stichting, zoals een SBBI stichting.

• U bent slechts beperkt aansprakelijk
  • U betaalt geen schenk- of erfbelasting
  • De ontvanger betaalt geen schenkbelasting
  • Stichtingen die beschikken over een ANBI-status hebben de mogelijkheid om (een deel van) de energiebelasting terug te krijgen.
  • De donateur heeft de mogelijkheid om de giften af te trekken bij de inkomstenbelasting
  • Als een vennootschap doneert aan de culturele ANBI, kunnen zij 1,5 van de gift aftrekken van de vennootschapsbelasting

Nadelen van een ANBI

Naast de vele voordelen heeft een ANBI diverse nadelen.

• De aanvraag van de status kan veel tijd in beslag nemen.
  • U heeft een publicatieverplichting.
  • U moet u houden aan de 90%-eis.

ANBI-status aanvragen

U heeft al een stichting

Wanneer u al een stichting heeft, start u het traject voor de aanvraag bij de Belastingdienst. Zij controleren of uw stichting voldoet aan de voorwaarden en bepalen of u in aanmerking komt voor de status.

U heeft nog geen stichting

Wanneer u nog geen stichting heeft, richt u eenvoudig binnen enkele stappen een ANBI op. Een ANBI stichting oprichten doet u al voor slechts € 725,- bij Stichtingoprichten.nl.

Heeft u nog vragen?

Heeft u nog vragen over de ANBI stichting of de status? Neem gerust contact met ons op. Onze deskundige notarissen staan u graag te woord. Gebruik hiervoor onderstaand formulier of bel ons via 0320 247 394.