ANBI stichting oprichten

Laat uw eigen ANBI stichting gemakkelijk en snel oprichten door Stichtingoprichten.nl. Een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) dient zich voor minstens 90% in te zetten voor het algemeen nut. U richt bijvoorbeeld een ANBI stichting op voor een goed doel, een kerk of een wetenschappelijke of culturele instelling. Wij richten de statuten zo in dat u na de oprichting van uw stichting de ANBI status kunt aanvragen bij de Belastingdienst.

*Kosten zijn exclusief verschotten en exclusief BTW. Ga voor meer informatie naar de kostenpagina.

• Voor slechts € 725,-* uw ANBI stichting opgericht (€ 450,-* voor een "reguliere" stichting)
  • Volledige oprichting van conceptakte tot inschrijving bij de KvK
  • Stichting voor goede doelen en instellingen voor het algemeen belang

Heeft u vragen over het oprichten van een ANBI stichting? Bel dan 0320 247 394. Om direct uw stichting op te richten, klikt u op onderstaande button:

Richt uw ANBI stichting op

Kosten ANBI stichting oprichten

De kosten voor de gehele oprichting van uw eigen ANBI stichting bedragen € 725,-*. U hoeft enkel uw stichting aan te melden en de formulieren voor de Kamer van Koophandel en de conceptakte van oprichting te ondertekenen. Stichtingoprichten.nl richt uw stichting vervolgens geheel op.

Let op: de Kamer van Koophandel zal u ná de inschrijving van de stichting een aparte factuur toezenden van € 80,10. Dit betreft de kosten voor de eenmalige inschrijfvergoeding. Deze kosten komen dus bovenop onze declaratie en worden rechtstreeks door de Kamer van Koophandel aan u in rekening gebracht.

Voordelen van de ANBI stichting

Met een ANBI stichting profiteert u van diverse financiële voordelen:

• De ANBI stichting betaalt geen schenk- en erfbelasting
  • Donateurs mogen giften aftrekken voor inkomsten- of vennootschapsbelasting
  • Bij een schenking in het algemeen belang betaalt de ontvanger geen schenkbelasting
  • ANBI stichtingen komen in aanmerking voor teruggaaf van (een deel van) de energiebelasting

Richt uw ANBI stichting op in 3 stappen

• Meld uw ANBI stichting aan

Via onze website meldt u uw ANBI stichting direct aan bij Stichtingoprichten.nl. Op het aanmeldformulier vult u onder meer het doel van de stichting en uw persoonlijke gegevens in.

• Onderteken de conceptakte van oprichting

Op een termijn van ongeveer 10 werkdagen ontvangt u de concept oprichtingsakte van uw ANBI stichting met een toelichting daarop.

• Oprichting van uw ANBI stichting

Na uw akkoord richten wij uw stichting op en schrijven we de ANBI stichting in bij de Kamer van Koophandel. Wij versturen u het afschrift van de oprichtingsakte en het uittreksel van de KvK.

Waarom een ANBI stichting oprichten?

Met een ANBI stichting profiteert u van fiscale voordelen, omdat de stichting zich voor minstens 90% inzet voor het algemeen nut, ook wel algemeen belang genoemd. Een goed doel komt bijvoorbeeld in aanmerking voor een ANBI status. Een ANBI stichting kunt u laten aanmerken als een culturele ANBI wanneer deze actief is op cultureel gebied. Het gaat dan bijvoorbeeld om culturele instellingen die zich inzetten voor dans, muziek, bouwkunst of theater.

Goed doel oprichten met een ANBI stichting

Een ANBI stichting betreft vaak een goed doel . Wilt u een goed doel via een stichting oprichten en wilt u gebruikmaken van de voordelen die u krijgt bij een ANBI status? Kies er dan voor om een ANBI stichting op te richten.

Andere stichtingen

Twijfelt u of een ANBI stichting de juiste keuze is voor u? Bij Stichtingoprichten.nl kunt u nog meer stichtingen laten oprichten:

Type Reguliere stichting Vereniging SBBI stichting ANBI stichting Stichting derdengelden
Beperkte aansprakelijkheid Ja Ja Ja Ja
Fiscale voordelen Ja Ja
Zet zich in voor het algemeen belang Ja Ja
Dient het sociaal belang Ja Ja
Geschikt voor scheiden van vermogen en bedragen van klanten Ja
Beschikt over leden Ja
Geen schenk- en erfbelasting Ja Ja

Verschil SBBI en ANBI stichting

Een stichting moet aan bepaalde eisen voldoen om zich een SBBI stichting of ANBI stichting te mogen noemen. Een SBBI dient het sociaal belang, een ANBI het algemeen belang. De regels voor een ANBI zijn strenger, maar voor deze stichting geldt dat giften aftrekbaar zijn. Bij een SBBI zijn gewone giften niet aftrekbaar, maar de regels voor deze stichtingen zijn minder streng.

Neem contact op met Stichtingoprichten.nl

Voor meer informatie over het oprichten van uw eigen ANBI stichting of een van onze andere stichtingen neemt u contact op met Stichtingoprichten.nl via 0320 247 394.