SBBI stichting oprichten

Uw eigen SBBI stichting oprichten voor slechts € 450,-*. Met een Sociaal Belang Behartigende Instelling (SBBI) dient u het sociaal belang en zamelt u geld in voor bijvoorbeeld een personeelsvereniging of zangkoor. Meld uw stichting direct aan bij Stichtingoprichten.nl en u ontvangt al binnen 10 dagen de concept oprichtingsakte van uw SBBI stichting.

*Kosten zijn exclusief verschotten. Ga voor meer informatie naar de kostenpagina.

• Stichting met fiscale voordelen
  • Binnen 10 werkdagen een oprichtingsakte voor uw SBBI stichting
  • Stichtingoprichten.nl verzorgt de volledige oprichting

Voor meer informatie belt u Stichtingoprichten.nl via 0320 247 394. U kunt ook gelijk uw SBBI stichting oprichten via onderstaande button:

Richt direct uw SBBI stichting op!

Kosten SBBI stichting oprichten

Het oprichten van een SBBI stichting is al mogelijk voor € 450,-*. Voor dit tarief verzorgt Stichtingoprichten.nl de gehele oprichting van uw stichting.

Let op: de Kamer van Koophandel zal u ná de inschrijving van de stichting een aparte factuur toezenden van € 80,10. Dit betreft de kosten voor de eenmalige inschrijfvergoeding. Deze kosten komen dus bovenop onze declaratie en worden rechtstreeks door de Kamer van Koophandel aan u in rekening gebracht.

Voordelen van een SBBI stichting

Bij het oprichten van een SBBI stichting krijgt u te maken met gunstige fiscale regels:

• Voldoet de stichting aan bepaalde voorwaarden, dan betaalt u geen belasting over schenkingen en erfenissen.
  • Een SBBI stichting betaalt geen btw over ontvangen bedragen.
  • Periodieke giften kunt u onder strenge voorwaarden aftrekken van de inkomstenbelasting.

In 3 stappen uw SBBI stichting oprichten

• SBBI stichting aanmelden

Meld uw SBBI stichting direct aan via het online formulier. Vul uw persoonlijke gegevens in, evenals de naam en het doel van uw stichting.

• Concept oprichtingsakte ondertekenen

Stichtingoprichten.nl stelt na de aanmelding van uw SBBI stichting een conceptakte van oprichting op. U ontvangt deze binnen 10 werkdagen.

• Oprichtingspapieren ontvangen

Na uw akkoord schrijven we uw stichting in bij de Kamer van Koophandel. U ontvangt vervolgens het afschrift van de oprichtingsakte en het KvK-uittreksel, zodat u aan de slag kunt met uw stichting.

Waarom een SBBI stichting oprichten?

Een SBBI stichting richt u op voor de leden of een kleine doelgroep die activiteiten verricht met een grote maatschappelijke waarde. Het kan bijvoorbeeld gaan om een zangkoor, dansgroep, muziekvereniging, sportclub, personeelsvereniging of wijkcentrum.

Steunstichting SBBI

Voor het inzamelen van geld voor een jubileum van een SBBI richt u een steunstichting SBBI op. Eenmalige giften aan de steunstichting zijn aftrekbaar voor de inkomstenbelasting en de vennootschapsbelasting, zodat een gift zowel voor de donateur als voor de stichting voordeliger is. Ook een steunstichting SBBI richt u op via Stichtingoprichten.nl, zodat deze voldoet aan de vereisten.

Meer stichtingen

Is een SBBI stichting niet geschikt voor u? Bekijk dan eens de andere stichtingen die Stichtingoprichten.nl voor u kan oprichten:

Type Reguliere stichting Vereniging SBBI stichting ANBI stichting Stichting derdengelden
Beperkte aansprakelijkheid Ja Ja Ja Ja
Fiscale voordelen Ja Ja
Zet zich in voor het algemeen belang Ja
Dient het sociaal belang Ja Ja
Geschikt voor scheiden van vermogen en bedragen van klanten Ja
Beschikt over leden Ja
Geen schenk- en erfbelasting Ja Ja

Verschil ANBI en SBBI stichting

Een ANBI stichting en een SBBI stichting moeten aan bepaalde eisen voldoen en profiteren daarom van fiscale voordelen. Het grootste verschil tussen de stichtingen is dat een ANBI zich inzet voor het algemeen belang en een SBBI voor het sociaal belang. Voor ANBI stichtingen gelden strengere vereisten.

Verschil SBBI stichting en vereniging

Een SBBI stichting zet zich, net als een vereniging, in voor het sociaal belang. Het verschil is dat een vereniging leden heeft, terwijl een SBBI stichting dit niet heeft. Daarnaast profiteert een SBBI stichting dankzij haar status van diverse fiscale voordelen.

Contact opnemen

Richt uw SBBI stichting direct op via ons online formulier. Heeft u nog vragen of wilt u meer informatie over het oprichten van uw eigen stichting? Bel dan 0320 247 394 of vul het contactformulier in.