Goede doelen stichting oprichten

Een goede doelen stichting wordt opgericht om een algemeen belang te steunen door middel van donaties. Deze algemene belangen kunnen zeer uiteenlopen, denk bijvoorbeeld aan onderwijs in arme landen of de strijd tegen milieuvervuiling. Een goede doelen stichting is een non-profit organisatie die zich voor minstens 90% inzet voor het beoogde belang.

Uw goede doelen stichting oprichten

Heeft u een algemeen belang waar u zich hard voor wilt maken? Stichtingoprichten.nl helpt u graag bij het oprichten van een goede doelen stichting. Een goed doel valt onder een ANBI stichting, ofwel Algemeen Nut Beogende Instelling. Deze richten we voor u op voor slechts € 725,-*. Bij het oprichten van uw goede doel zorgen we ook voor de notariële oprichtingsakte en de KvK-inschrijving. U ontvangt binnen 10 werkdagen na de aanvraag uw concept oprichtingsakte van ons.

*Verschotten zit niet bij kosten inbegrepen. Voor meer informatie bezoekt u de kostenpagina.

Wilt u meer informatie ontvangen of heeft u vragen over het oprichten van uw goede doelen stichting? U bereikt ons telefonisch via 0320 247 394. Direct een goed doel oprichten? Klik dan op de button:

Goed doel oprichten

Kosten goed doel oprichten

Voor het oprichten van uw goede doel hoeft u slechts uw stichting bij ons aan te melden en de conceptakte en de formulieren van de Kamer van Koophandel te ondertekenen. Vervolgens richten we uw goede doel al op voor € 725,-*. We attenderen u er graag op dat de KvK u na de inschrijving van uw goede doelen stichting een factuur met de eenmalige inschrijfkosten van € 80,10 zal sturen. Ook betaalt u eenmalig € 11,75 voor het uittreksel van de Kamer van Koophandel, dient u een wettelijke bijdrage voor het Kwaliteitsfonds Notariaat te betalen van € 8,22 exclusief btw per akte en moeten we inzage nemen in diverse registers om aan de regels te voldoen. Deze kosten bedragen € 2,50 exclusief btw per betrokken (rechts)persoon. Houd er rekening mee dat deze kosten losstaan van wat wij in rekening brengen voor het oprichten van uw stichting. Voor een beter beeld van de kosten bekijkt u deze tabel:

Wat? Kosten Meer info
Oprichten goede doelen stichting € 725,- excl. btw Direct oprichten of meer over stichtingen
Inschrijfvergoeding Kamer van Koophandel € 80,10 Eenmalige inschrijfkosten
Kamer van Koophandel uittreksel € 11,75 Kosten voor het digitale uittreksel van de Kamer van Koophandel
Wettelijke bijdrage Kwaliteitsfonds Notariaat € 8,22 excl. btw per akte Wettelijke bijdrage voor Kwaliteitsfonds Notariaat
Inzage registers Wwft € 2,50 excl. btw per betrokken (rechts)persoon Kosten raadpleging registers Wet ter voorkoming van witwassen en financieren terrorisme

De voordelen van een goed doel laten oprichten

Met een stichting en de ANBI-status, profiteert u met uw goede doel van de volgende voordelen:

• Donateurs kunnen giften aftrekken voor vennootschaps- of inkomstenbelasting.
  • De schenker betaalt bij een schenking in het algemeen belang geen schenkbelasting.
  • Goede doelen met de ANBI-status komen in aanmerking voor terugbetaling van (een deel van) energiebelasting.
  • U betaalt met een ANBI stichting geen belasting over schenkingen of een erfenis.

Goed doel oprichten in 3 stappen

Bent u van plan om een goede doelen stichting op te richten? Volg deze 3 eenvoudige stappen voor een snel en soepel oprichtingsproces:

• Meld uw goede doelen stichting aan

Op onze website vult u het aanmeldformulier in, waarbij u onder andere het doel van uw stichting en uw persoonlijke gegevens vermeldt. Dit doet u in slechts 10 minuten.

• De conceptakte

Nadat u het aanmeldformulier heeft ingevuld en we hem hebben ontvangen, stellen we de conceptakte voor u op. De conceptakte van uw goede doel ontvangt u binnen 10 werkdagen. Indien u akkoord bent, dient u hem te ondertekenen.

• Oprichting van uw goede doel

Nadat u akkoord heeft gegeven, richten we uw goede doel op. Dit houdt in dat we uw goede doel inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Vervolgens ontvangt u van ons het uittreksel van de KvK en het afschrift van de oprichtingsakte.

Onze andere stichtingen

Weet u nog niet welk type stichting het beste bij uw doel past en kijkt u liever verder? In het onderstaande overzicht ziet u eenvoudig welke stichting het meest geschikt voor u is.

Type Reguliere stichting Vereniging SBBI stichting ANBI stichting Stichting derdengelden
Beperkte aansprakelijkheid Ja Ja Ja Ja
Fiscale voordelen Ja Ja
Zet zich in voor het algemeen belang Ja Ja
Dient het sociaal belang Ja Ja
Geschikt voor scheiden van vermogen en bedragen van klanten Ja
Beschikt over leden Ja
Geen schenk- en erfbelasting Ja Ja

Contact

Heeft u vragen over het oprichten van uw goede doelen stichting? Bekijk of uw vraag tussen onze veelgestelde vragen staat of neem contact met ons op via 0320 247 394 of onderstaand contactformulier.